Een vliegdag
Hoe ziet een vliegdag bij de Gooise er uit?
Een vliegdag begint om 09:00 uur. We beginnen de dag met een briefing voor alle aanwezigen. Er wordt bekeken wat de wensen zijn van de diverse leden en welke vliegtuigen daarvoor nodig zijn. De leerlingen maken een beurtenlijstje en de meer ervaren vliegers maken afspraken over hun plannen. Daarna halen we de 'kisten' (zo noemen we onze vliegtuigen, niemand weet waarom....) uit onze hangar en nadat de vliegtuigen door gebrevetteerde vliegers zijn geïnspecteerd worden ze naar de startplaats gebracht. Ook de lier ondergaat een inspectie en wordt op de tegenoverliggende zijde van het vliegveld opgesteld. Bij twijfelachtig weer of te weinig aanwezigen nemen we eerst nog een bakje koffie.
Op het veld
De rood-wit geblokte startbus is de basis voor het vliegbedrijf en is o.a. voorzien van bergruimtes en een luchtvaartradio. De startleider is, onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende instructeur (DDI), belast voor de veiligheid op en rond de startplaats.
Als de vliegtuigen zijn opgesteld komt even later ook de sleepvlieger aantaxiën met ons sleepvliegtuig. Dan maakt de eerste leerling zijn vlucht en enkele solisten gaan snuffelen of er al voldoende thermiek is. Er heerst een gezellige drukte, er wordt met spanning gewacht op de eerste thermiek. Een paar vliegers halen kaart en GPS te voorschijn en bereiden hun tocht voor. Eén van de leerlingen maakt zijn allereerste lierstart. Hij verbaast zich over de snelle acceleratie en vindt het een spectaculaire kermisattractie.
Thermiek? Overland!
Wanneer het eerste toestel thermiek vindt vormt zich snel een rij vliegtuigen op de startplaats. De lierist en sleepvlieger doen hun best om iedereen zo snel mogelijk de lucht in te krijgen. De overlandvliegers (degenen die een afstandsvlucht gaan maken) pakken nog snel een broodje en iets te drinken, en gaan op pad: twee vliegers vertrekken in een tweezitter voor een lange, vrije overlandvlucht en een ander zal proberen naar vliegveld Terlet te vliegen.
Nu is het even rustig op de startplaats, maar niet voor lang; er worden twee gasten van het clubhuis naar de startplaats gebracht door de gastvrouw van de dag. Zij zullen met een ervaren vlieger hun introductievlucht gaan maken. Op dat moment komt een jongen met een blij gezicht beneden: hij heeft met vlag en wimpel zijn C-brevet gehaald, een solovlucht van minimaal 30 minuten. En dat nog voor één uur ’s middags. Enthousiast vertelt hij over de buizerd die hem de weg wees naar een sterke thermiekbel. Al even enthousiast zijn onze passagiers: “Ik had niet gedacht dat het zó mooi zou zijn, je kon alles zien, je vliegt zo vrij als een vogeltje. En ik mocht zelf een stukje vliegen, wat dacht je daarvan? Wat kost het om hier lid te worden?”
Buitenlanding
Aan het eind van de middag komt er een telefoontje binnen: één van de overlandvliegers kon op de terugweg vanaf Terlet niet meer voldoende thermiek vinden om terug te kunnen vliegen naar Hilversum en is geland in een weiland bij Woudenberg. Nu weten we wat ons te doen staat: van te voren is afgesproken dat iemand -indien nodig- de vlieger en het vliegtuig op gaat halen. Hij vindt een tweede vrijwilliger en nadat ze de aanhangwagen achter de auto hebben gehangen vertrekken ze naar Woudenberg.
Als om 20:00 uur het vliegveld sluit voor motorvliegtuigen vindt iedereen het nog veel om vroeg te stoppen met zweefvliegen. De lier en startplaats kunnen nu verplaatst worden zodat we diagonaal over het veld kunnen starten en de vliegtuigen zodoende hoger opgelierd kunnen worden. Als de lier net is verplaatst worden we verrast door een suizend geluid: de tweezitter waar we al een tijdje niets meer van gehoord hadden, komt met een grote vaart over het vliegveld gezweefd, trekt elegant op, vliegt een circuit (rondje) om het vliegveld en landt. Ze zijn ver weg geweest en hebben zo’n 380 km gevlogen.
Avondvliegen
De vliegers vermaken zich nu prima, de rustige avondlucht is heerlijk fris en er is een prachtig uitzicht van de laagstaande zon, in combinatie met tientallen heteluchtballons die tot aan de horizon te zien zijn. Voor één lid wordt het helemaal een mooie avond, zij mag voor het eerst helemaal alleen vliegen: haar eerste solovlucht!
De ophaalploeg uit Woudenberg heeft onderweg een lekker hapje gegeten en ze zijn nog net op tijd om nog een startje te kunnen maken. Dan wordt er opgeruimd, de vliegtuigen worden gewassen en op een kundige manier in de hangaar gezet.
De ploeg verhuist naar het kampvuur voor het clubhuis. Na deze mooie dag zijn er natuurlijk genoeg mooie verhalen en men geniet van een drankje. De echte ‘die-hards’ maken het niet laat, zodat ze morgen weer kunnen genieten van een heerlijke zweefvliegdag, er wordt dan weer veel thermiek verwacht!