Veelgestelde vragen
OVER DE GOOISE
Hoe is de leeftijdsverdeling opgebouwd?
Ik ben geïnteresseerd. Mag ik een keer komen kijken?
Ik ben al lid. Mogen mijn ouders of vrienden komen kijken?
OVER LIDMAATSCHAP EN OPLEIDING
Wat kost het lidmaatschap van de GoZC?
Zijn er, naast het betalen van de contributie, nog andere verplichtingen?
Hebben jullie een proeflidmaatschap?
Hoe snel kan ik mijn brevet halen?
Moet ik een speciale keuring ondergaan?
OVER ZWEEFVLIEGEN
Hoe blijft een zweefvliegtuig in de lucht?
Kan je vliegen met harde wind of regen?
OVER DE GOOISE
Hoe is de leeftijdsverdeling opgebouwd?
Zweefvliegen mag al vanaf je 14e en we hebben dan ook leden van 14 jaar tot dik in de 80. Ook op latere leeftijd kun je nog prima leren vliegen. Het belangrijkste is dat je er voldoende tijd voor beschikbaar kunt maken en er plezier aan beleeft. Dan volgt de rest vanzelf! Op woensdagmiddag wordt er specifiek gevlogen door de oudere leden (die zich de "Oude Leden Club" noemen), echter kunnen zij ook op andere vliegdagen deelnemen.
Ik ben geïnteresseerd. Kan ik een keer komen kijken?
Kijk bij 'Een kijkje nemen' op onze contactpagina voor de opties.
Ik ben al lid. Mogen mijn ouders of vrienden komen kijken?
Natuurlijk! Omdat de (vlieg)veiligheid altijd bovenaan staat mogen niet-clubleden alleen onder begeleiding van leden het vliegveld betreden. Spreek dus af bij het clubhuis en zorg zelf voor begeleiding naar de startplaats. Verwittig ook de startleider.
OVER LIDMAATSCHAP EN OPLEIDING
Zijn er leeftijdseisen?
De minimum leeftijd is 14 jaar. Er is geen maximum leeftijd mits er voldaan wordt aan de medische eisen. Bij kandidaat-leden onder de 18 jaar dienen de ouders (of hun wettelijke vertegenwoordiger) het aanmeldingsformulier mee te tekenen voor akkoord.
Zijn er, naast het betalen van de contributie, nog andere verplichtingen?
Ja. Het zweefvliegen bij de GoZC is relatief goedkoop doordat iedereen binnen de club “de handen uit de mouwen steekt”. Zo voeren we bijvoorbeeld zelf tijdens de winter het onderhoud aan ons materieel uit, draaien de eigen leden de bardiensten en geven onze instructeurs kosteloos les aan onze leden. Van alle leden wordt hierbij een actieve inbreng verwacht en om alles netjes te regelen is de Werkurenregeling in het leven geroepen. Lees de details op deze pagina.
Daarnaast kom je niet alleen om te vliegen, maar help je de hele dag door op het veld. Iedereen helpt elkaar.
Hebben jullie een proeflidmaatschap?
Voor leden die helemaal nieuw zijn in de zweefvliegsport bestaat er een proeflidmaatschap alleen van 1 maart tot 10 mei. Zie verder onder het hoofdstuk Kosten. Verder kun je uiteraard een introductiestart maken en daar al je vragen stellen of wat langer blijven hangen om te kijken hoe een startbedrijf in z'n werk gaat.
Wanneer kan ik lid worden?
Op dit moment hebben wij een wachtlijst met een wachttijd van ongeveer 2-3 jaar. Voor ervaren vliegers of technici (rollend of vliegend) zijn er meer mogelijkheden beschikbaar. Je kunt hiervoor contact opnemen met ledencommissie@gozc.nl.
We raden aan om, bijvoorbeeld via een proefvlucht, even kennis te komen maken. Daarna kan je je aanmelden als lid. Je komt hiermee op de wachtlijst en krijgt later bericht over wanneer je zou kunnen starten. Aanmelden voor de wachtlijst is gratis, je betaalt pas wanneer je ook echt actief lid wordt.
Hoe snel kan ik mijn brevet halen?
We draaien er niet omheen; zweefvliegen is een tijdrovende hobby. Het leren vliegen gaat het snelst als je daar regelmatig een weekenddag aan kunt besteden. Als je vaak komt en aanwezig bent bij de kampen, ben je meestal binnen enkele maanden solo en in het algemeen duurt het behalen van het brevet zo'n twee-drie jaar. Dit betreft echter wel gemiddelden; de één lukt het in kortere tijd, de ander heeft er wat langer voor nodig. Vooral mensen die niet zo vaak vliegen doen er extra lang over, omdat de leercurve dan ook minder steil is. Als je 2x per maand komt vliegen en niet deelneemt aan een kamp, duurt het bijna zeker langer dan een volledig seizoen voordat je je eerste solovlucht maakt. Als je eenmaal solo bent ga je al vliegend nog meer leren en bijkomende oefeningen (met en zonder instructeur) doen. Van zodra je een bepaald ervaringsniveau hebt, kan je je theorie- en later ook praktijkexamens doen.
Wat kost het lidmaatschap van de GoZC?
Zie het hoofdstuk Kosten.
Hoeveel kosten vlieglessen?
De vlieglessen zijn gratis. Je betaalt alleen een jaarlijkse contributie en onze instructeurs staan kosteloos paraat om de opleiding te verzorgen. Dus met of zonder instructeur, het maakt voor de prijs niet uit!
Moet ik een speciale keuring ondergaan?
Ja. Iedere zweefvlieger moet een sportmedische keuring ondergaan. Het is geen zware keuring; als je 'normaal gezond' bent, word je goedgekeurd. Het dragen van een bril is over het algemeen geen probleem. Aspirant-leden dienen zelf tijdig zorg te dragen voor de keuring. Onze club hanteert de regel dat je een medische keuring moet hebben vóór je start met vliegen (ook al volg je eerst een opleiding met instructeur). Kijk voor meer informatie en tarieven op onze site bij Kosten. Vanaf april 2020 is het verplicht om een LAPL-keuring te hebben.
What if I don't speak Dutch?
All club communication (digital, on the field and during meetings) will be in Dutch (for practical and safety reasons). The official exam to obtain your license will be held in Dutch as well (unfortunately, this is a national rule). Not all instructors are capable of fully giving instruction in English. Therefore we cannot accept members that do not have a good understanding of Dutch (level B1).
OVER ZWEEFVLIEGEN
Wat is zweefvliegen?
Zweefvliegen in de meest pure, groene en stille vorm van vliegen die er is. Door de lucht glijden, als een vogel zo vrij. Stoeien met de elementen, zoeken naar thermiek, zien dat je zo lang mogelijk in de lucht blijft. Dát is zweefvliegen. HIER lees je er meer over!
Hoe blijft een zweefvliegtuig in de lucht?
Een zweefvliegtuig heeft geen motor. Het wordt in de lucht gebracht door een lier of een sleepvliegtuig en eenmaal in de lucht zal, als je niets doet, het langzaam weer naar beneden glijden. De truc is om thermiek te vinden. Thermiek is opstijgende lucht die ontstaat doordat de zon de aarde verwarmt en de aarde die warmte vervolgens afgeeft aan de lucht erboven. Die opgewarmde lucht zal stijgen en een zweefvliegtuig kan in zo'n kolom van opstijgende lucht mee omhoog. De gewonnen hoogte kan vervolgens worden omgezet in afstand en zo kunnen we uren in de lucht blijven en lange afstanden afleggen. Eén van onze leden is zelfs eens in één vlucht naar Noord-Frankrijk en weer terug gevlogen!
Is het een mannensport?
Zeker niet! En dat bewijzen we op de Gooise. Toegegeven, de mannen zijn nog steeds in de meerderheid, maar dat is hard aan het veranderen en vele jonge dames en vrouwen hebben de schoonheid van onze hobby inmiddels ontdekt!
Kan je vliegen met harde wind of regen?
Het kan zeker, maar er zijn grenzen. Vliegen met harde wind vraagt meer vaardigheden van de piloot, en bij te harde wind is het gewoon niet leuk meer. Hetzelfde geldt voor regen; een kortstondig buitje is geen probleem, maar regendruppels op de vleugel hebben een negatief effect op de vliegeigenschappen van het zweefvliegtuig (je zakt harder en komt minder ver) dus te veel regen is niet de bedoeling. Maar denk ook aan de leden die op de startplaats staan en op hun beurt moeten wachten. Dat is echt geen pretje met regen, dus meestal blijven we met regen gezellig is ons clubhuis.
En wat als de wind op is?
Dat kan niet. Althans, het is natuurlijk wel eens windstil, maar dat is geen probleem. Vergelijk het met een papieren vliegtuigje dat je door de kamer gooit. Ook daar is geen wind, maar zo'n vliegtuigje kan best een eind glijden (mits mooi gevouwen natuurlijk). Wel is het zo dat thermiek eigenlijk altijd gepaard gaat met een beetje wind, dus op windstille dagen kan je prima zweefvliegen, maar sta je meestal snel weer aan de grond.
Is zweefvliegen veilig?
Ja. Een zweefvliegtuig heeft geen motor, dus die kan alvast niet stuk gaan. Zweefvliegers worden vanaf de eerste vlucht opgeleid in het inschatten van hoogtes en afstanden. Tijdens de vlucht plannen we het altijd zo dat, als er geen thermiek wordt gevonden, we ergens een veilige landing kunnen maken. Vaak is dat op ons eigen Vliegveld Hilversum, maar tijdens overlandvluchten (zo noemen we vluchten over grotere afstand) kunnen we ook op andere vliegvelden of zelfs in weilanden of akkers landen. Dat noemen we geen noodlandingen maar buitenlandingen en dat is een normaal aspect van onze hobby. Zweefvliegers tonen bij het behalen van hun brevet aan dat bij vijf opeenvolgende vluchten tijdens de landing de eerste aanraking van het vliegtuig met de grond in een vierkant van slechts 30x30 meter plaatsvindt. Het vliegtuig komt daarna in 100 à 200 meter tot stilstand. Een landing in een akker is voor ons dus een fluitje van een cent. Om krantenberichten over zweefvliegers die een noodlanding hebben moeten maken en met de schrik zijn vrijgekomen, moeten wij dus altijd hard lachen.
Aan de veiligheid in de lucht en op de grond besteden we veel aandacht. De procedures en de opleiding zijn gericht op veiligheid en de vliegers worden door de instructeurs op hun vliegerschap beoordeeld. De vliegtuigen voldoen aan strenge ontwerp- en onderhoudseisen. Door al deze maatregelen is zweefvliegen een heel veilige sport.